FUTURE ME / 2015

HD Video, singel channel, 16:9, colour, sound, 11 min 49 sec, German subtitles

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Future Me / 2015

Lena Maria Thüring’s art often grows out of conversations with others she translates into texts and videos. Thüring’s guiding question is how individual stories can help us think about social systems and the constructions that underlie them. As part of its Education Projects series, the Museum für Gegenwartskunst invited the artist to collaborate with high school students on a new work. She led the students in a workshop in which they wrote their memoirs, from birth to death, producing a series of semi-fictions: partly invented and partly autobiographical texts probing the boundary between the documentary and fictional registers—between recollection and dramatic imagination. Edited for greater density and added effect, the texts served as the basis for a script used in a subsequent video shoot. The result is a film that bears the hallmarks of a music video. The choreographies and dramatic scenes staged for the camera burst onto the screen with a mix of dancelike grace and combativeness, while the soundtrack features the students’ own offscreen voices reading their memoirs—a polyphonic verbal fabric in the rhythm of the images.

Søren Grammel, Museum für Gegenwartskunst Basel, CH

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Future Me / 2015

Die künstlerische Arbeit Lena Maria Thürings beginnt häufig mit Gesprächen, die sie mit anderen führt und zu Texten und Videofilmen weiterverarbeitet. Dabei interessiert Thüring die Frage, wie man anhand individueller Geschichten über gesellschaftliche Systeme und die ihnen zugrunde liegenden Konstruktionen nachdenken kann. Im Rahmen der Education Projekte lud das Museum für Gegenwartskunst die Künstlerin ein, um gemeinsam mit Schülerinnen und Schülern ein neues Werk zu produzieren. In Zusammenarbeit mit der Künstlerin verfassten die Schülerinnen und Schüler ihre Memoiren – von der Geburt bis zum Tod. So entstand eine Reihe semi-fiktiver, teils erfundener, teils autobiografischer Texte, in denen die Grenze zwischen Dokumentation und Fiktion berührt wird – zwischen Erinnerung und Inszenierung. Die Texte wurden anschliessend bearbeitet, verdichtet und verfremdet. Das Resultat dieses Prozesses ist ein Skript, das den Ausgangspunkt für einen Videodreh bildet. So entsteht ein Film, der Züge eines Musikvideoclips hat. Die teils tänzerischen, teils kämpferischen Choreografien und Inszenierungen vor der Kamera füllen die Bildebene. Die von den Schülerinnen und Schülern gesprochenen Memoiren erscheinen als Offstimmen auf der Tonebene – ein polyphoner Sprachteppich im Rhythmus der Bilder.

Søren Grammel, Museum für Gegenwartskunst Basel, Schweiz

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Credits: Installationview: “Prix mobilière”, art-genève,  Genf, CH, © Stefan Altenburger  

Education Project Museum Gegenwart Basel, CH
With Lena Maria Thüring and students of the class A5 of the Zentrum of Brückenanbgebote (Vorlehre A)
Arceveli, Don Bandolero, Marco Beltraminelli, Master Chief, Carla Costa, El Medina, Dilara Ipek, Dicle Kara, Syria Marroccoli, Stefanija Pavlov, Miguel Rodrigues,Rita Sousa, Ridvan Türegün, Maria J. Largo Vargas

Director: Lena Maria Thüring
Teacher: Beat Käser
Director of the Museum Gegenwart, Basel, CH: Søren Grammel
Art Education: Simone Moser, Andrea Saladin
Choreographer: Sandra Knecht
Camera: Carlotta Holy-Steinemann
2nd Camera: Esther Mattei
Gaffer: Andrea de Stoutz
Sound: Silvio Aniana
Hair & Make up: Anna Tschannen
Assistant: Julia Minnig
Musicproduction: Fred Herrmann
Drums: Beni Bürgin
Editing: Lena Maria Thüring
Color Grading: Adriel Pfister

Thanks to:
Annette Amberg, Arceveli, Don Bandolero, Seline Baumgartner, Marco Beltraminelli, Christoph Bieli, Philippe Bischof, Beni Bürgin, Master Chief, Carla Costa, Aurèle Ferrier, Julia Geröcs, Søren Grammel, Svenja Held, Fred Herrmann, Max Herrmann, Carlotta Holy-Steinemann, Sandra Hughes, Dilara Ipek, Dicle Kara, Sandra Knecht, Beat Käser, Syria Marroccoli, El Medina, Julia Minnig, Irena Müller, Stefanija Pavlov, Miguel Rodrigues, S-Hot, Gabriel Sandru, Philipp Selzer, Rita Sousa, Verena Thüring, Black Tiger, Ridvan Türegün, Maria J. Largo Vargas, Yvonne Wilhelm.

This project was generously supported by:
Education Projekte Region Basel, CH
Kunstmuseum Basel, Gegenwart, CH
Brückenangebote, Basel, CH

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Credits: Installationsansicht: „Prix Mobilière“, art-genève, Genf, CH, © Stefan Altenburger

Education Projekt Museum Gegenwart Basel, CH
Mit Lena Maria Thüring und den Schüler:innen der Klasse A5 des Zentrums für Brückenangebote (Vorlehre A)
Arceveli, Don Bandolero, Marco Beltraminelli, Master Chief, Carla Costa, El Medina, Dilara Ipek, Dicle Kara, Syria Marroccoli, Stefanija Pavlov, Miguel Rodrigues, Rita Sousa, Ridvan Türegün, Maria J. Largo Vargas

Künstlerische Leitung: Lena Maria Thüring
Lehrer: Beat Käser
Direktor des Museums Gegenwart, Basel, CH: Søren Grammel
Kunstvermittlung: Simone Moser, Andrea Saladin
Choreografie: Sandra Knecht
Kamera: Carlotta Holy-Steinemann
2. Kamera: Esther Mattei
Lichttechnik: Andrea de Stoutz
Ton: Silvio Aniana
Haare & Make-up: Anna Tschannen
Assistenz: Julia Minnig
Musikproduktion: Fred Herrmann
Schlagzeug: Beni Bürgin
Schnitt: Lena Maria Thüring
Color Grading: Adriel Pfister

Dank an:
Annette Amberg, Arceveli, Don Bandolero, Seline Baumgartner, Marco Beltraminelli, Christoph Bieli, Philippe Bischof, Beni Bürgin, Master Chief, Carla Costa, Aurèle Ferrier, Julia Geröcs, Søren Grammel, Svenja Held, Fred Herrmann, Max Herrmann, Carlotta Holy-Steinemann, Sandra Hughes, Dilara Ipek, Dicle Kara, Sandra Knecht, Beat Käser, Syria Marroccoli, El Medina, Julia Minnig, Irena Müller, Stefanija Pavlov, Miguel Rodrigues, S-Hot, Gabriel Sandru, Philipp Selzer, Rita Sousa, Verena Thüring, Black Tiger, Ridvan Türegün, Maria J. Largo Vargas, Yvonne Wilhelm.

Dieses Projekt wurde grosszügig unterstützt von:
Education Projekte Region Basel, CH
Kunstmuseum Basel, Gegenwart, CH
Brückenangebote, Basel, CH