KREIDE FRESSEN / 2013

HD Video, 3 channel, 16:9, colour, sound, 20 min 38 sec, German, English subtitles

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Kreide fressen / 2013

The 3-channel video installation, “Kreide fressen” (2013), recounts a tale of childhood sexual molestation, told from the perspective of three young men, many years later. As they struggle to remember the details of their experiences as young boys, it becomes rapidly apparent that there is a palpably constructed element to narrative. In fact, the script is a consolidated and adapted text based on the real interviews Thüring conducted with a number of young men  –  all of whom had been abused by their teacher as boys. Additionally removing these accounts from their reallife origins, Thüring cast three actors to read her text, together, into three synchronized cameras. There is something tenuous and thrilling about the actors’ relationship with both the material they speak and the cameras that watch them do it. While the story refuses to become any less true, the filters Thüring has applied to the narrative highlight its inevitable subjectivity, and moreover identify the very formulation of memories  –  all memories  –  as ultimately about the very fluid distinction between memories and the experience itself.

Scott Cameron Weaver, Museum für Gegenwartskunst, Basel, CH

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Kreide fressen / 2013

Die Dreikanal-Videoinstallation “Kreide fressen” (2013) erzählt aus der Perspektive von drei jungen Männern die Geschichte eines viele Jahre zurückliegenden Kindesmissbrauchs nach. Während sie darum ringen, sich an die Einzelheiten ihrer Kindheitserfahrungen zu erinnern, wird schnell offenkundig, dass Erzählen immer auch etwas merklich Konstruiertes ist. Tatsächlich ist das Drehbuch ein verdichteter und bearbeiteter Text, der auf realen Interviews beruht, die Thüring mit jungen Männern führte, die in der Kindheit von ihrem Lehrer missbraucht wurden. Thüring schuf eine zusätzliche Distanz zu den Ursprüngen dieser Geschichten im realen Leben, indem sie ihren Text von drei Schauspielern gemeinsam in drei synchronisierte Kameras sprechen lässt.
Die Beziehung der Schauspieler zu dem Textmaterial, das sie sprechen, und den Kameras, die ihnen dabei zusehen, ist unsicher und spannend. Obwohl die Geschichte deswegen nicht weniger wahr wird, weisen die von Thüring eingesetzten Filter auf ihre unvermeidliche Subjektivität hin; darüber hinaus zeigt sie, dass es beim Formulieren von Erinnerungen letztlich um die sehr fliessenden Übergänge zwischen den Erinnerungen und der Erfahrung als solcher geht.

Scott Cameron Weaver, Museum für Gegenwartskunst, Basel, Schweiz

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Credits: Installationview, Museum Gegenwart Basel, Basel, CH, © Gina Folly  

Exhibition Museum of Contemporary Art, Basel
Director Kunstmuseum Basel: Bernhard Mendes Bürgi
Director Museum of Contemporary Art, Basel: Nikola Dietrich
Curator Museum of Contemporary Art Basel: Scott Cameron Weaver
Manor Art Prize: Pierre-André Maus, Member of the Board of Directors, Maus Frères, Geneva

With: Claudius Körber, Jan Viethen, Milian Zerzawy
Concept, Book, Director: Lena Maria Thüring
Copyediting: Sibylle Berg
Schauspielhaus Zurich: Isabella Cseri, Johann Grilj
Production: complice, Lea Widmer Production
Assistant Director: Corsin Gaudenz
Camera: Carlotta Holy Steinemann
Camera Assistance / Light: Esther Matthei
Theater of the Arts, Stage A Gessnerallee: Arnd Frank Management,
Theater of the Arts, Stage A Gessnerallee: Carmen Pfammatter, Ursula Rey
Sound: Peter Borföi
Audio Mixing: Fred Herrmann
Editing: Lena Maria Thüring
Assistant: Eva Kurz
Equipment / Light: Cinegrell
ZHDK Film, Filippo Bonacci, Gian Andrea Courtin
Installation: Tweaklab, Hanspeter Giuliani, Nica Giuliani, Remo Hobi, Martina Jung Projection Walls: Trisul, Daniel Jud, Peter Wenger

Graphic Design for Publication: Esther Rieser
Author Text: Scott Weaver, Kirsty Bell
Copyediting for Publication: Annette Amberg, Rosmarie Anzenberger, Franziska Glozer, Katharina Hofer
Translation / Copyediting: Catherine Aguilar, Victoria Flay, Katharina Hofer, Gerrit Jackson, Anne Pitz

Thanks to: Catherine Aguilar, Annette Amberg, Rosmarie Anzenberger, Seline Baumgartner, Seline Baumgartner, Kirsty Bell, Sibylle Berg, Christof Bieli, Peter Borföi, Bernhard Mendes Bürgi, Nikola Dietrich, Fanni Fetzer, Victoria Flay, Gina Folly, Arnd Frank, Corsin Gaudenz, Hanspeter Giuliani, Nica Giuliani, Ines Goldbach, Johann Grilj, Ulrich Görlich, André Herrmann, Anouk Herrmann, Fred Herrmann, Max Herrmann, Remo Hobi, Katharina Hofer, Cseri Isabella, Gerrit Jackson, Daniel Jud, Martina Jung, Sandra Knecht, Eva Kurz, Claudius Körber, Esther Matthei, Pierre-André Maus, Claudine Metzger, Simone Moser, Simone Neuenschwander, Carmen Pfammatter, Adriel Pfister, Anne Pitz, Ursula Rey, Esther Rieser, Andrea Saladin, Sabine Schaschl, Nadia Schneider, Julia Sippel, Carlotta Holy Steinemann, Daniel Sutter, Verena Thüring, Jan Viethen, Scott Cameron Weaver, Peter Wenger, Lea Widmer, Yvonne Wilhelm, Paolo Zanetta, Milian Zerzawy.

This project was generously supported by:
Manorkunstpreis, Pierre-André Maus, Maus Frères, Genf
Museum für Gegenwartskunst, Basel, CH
Fachstelle für Kultur des Kantons Zürich, CH D

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Credits: Installationsansicht, Museum Gegenwart Basel, Basel, CH, © Gina Folly

Ausstellung Museum für Gegenwartskunst
Direktor Kunstmuseum Basel: Bernhard Mendes Bürgi
Direktor Museum für Gegenwartskunst, Basel: Nikola Dietrich
Kurator Museum für Gegenwartskunst Basel: Scott Cameron Weaver
Manorkunstpreis: Pierre-André Maus, Mitglied des Verwaltungsrats Maus Frères, Genf

Mit: Claudius Körber, Jan Viethen, Milian Zerzawy

Konzept, Text, Regie: Lena Maria Thüring
Lektorat: Sibylle Berg
Schauspielhaus Zürich: Isabella Cseri, Johann Grilj
Produktion: complice, Lea Widmer
Regieassistenz: Corsin Gaudenz
Kamera: Carlotta Holy Steinemann
Kamerassistenz / Licht: Esther Matthei
Licht, Theater der Künste, Bühne A Gessnerallee: Arnd Frank
Management, Theater der Künste, Bühne A Gessnerallee: Carmen Pfammatter, Ursula Rey
Ton: Peter Borföi
Audiomix: Fred Herrmann
Schnitt: Lena Maria Thüring
Assistenz: Eva Kurz
Equipment / Licht: Cinegrell
ZHDK Film, Filippo Bonacci, Gian Andrea Courtin
Installation: Tweaklab, Hanspeter Giuliani, Nica Giuliani, Remo Hobi, Martina Jung
Leinwände: Trisul, Daniel Jud, Peter Wenger

Grafik für Publikation: Esther Rieser
Autorentext: Scott Weaver, Kirsty Bell
Lektorat für Publikation: Annette Amberg, Rosmarie Anzenberger, Franziska Glozer, Katharina Hofer
Lektorat / Übersetzung: Catherine Aguilar, Victoria Flay, Katharina Hofer, Gerrit Jackson, Anne Pitz

Dank an:
Catherine Aguilar, Annette Amberg, Rosmarie Anzenberger, Seline Baumgartner, Seline Baumgartner, Kirsty Bell, Sibylle Berg, Christof Bieli, Peter Borföi, Bernhard Mendes Bürgi, Nikola Dietrich, Fanni Fetzer, Victoria Flay, Gina Folly, Arnd Frank, Corsin Gaudenz, Hanspeter Giuliani, Nica Giuliani, Ines Goldbach, Johann Grilj, Ulrich Görlich, André Herrmann, Anouk Herrmann, Fred Herrmann, Max Herrmann, Remo Hobi, Katharina Hofer, Cseri Isabella, Gerrit Jackson, Daniel Jud, Martina Jung, Sandra Knecht, Eva Kurz, Claudius Körber, Esther Matthei, Pierre-André Maus, Claudine Metzger, Simone Moser, Simone Neuenschwander, Carmen Pfammatter, Adriel Pfister, Anne Pitz, Ursula Rey, Esther Rieser, Andrea Saladin, Sabine Schaschl, Nadia Schneider, Julia Sippel, Carlotta Holy Steinemann, Daniel Sutter, Verena Thüring, Jan Viethen, Scott Cameron Weaver, Peter Wenger, Lea Widmer, Yvonne Wilhelm, Paolo Zanetta, Milian Zerzawy.

Dieses Projekt wurde grosszügig unterstützt von:
Manorkunstpreis, Pierre-André Maus, Maus Frères, Genf
Museum für Gegenwartskunst, Basel, CH
Fachstelle für Kultur des Kantons Zürich, CH