LIQUID CONNECTIONS / 2021 – Performance
Installation / Performance with Zainab Lascandri & Lucia Gugerli, 17min, sound, English, glazed ceramics,
crescent shaped elements made of chrome steel, various dimensions, fountain made of chorme steel, costumes
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LIQUID CONNECTIONS / 2021 – Performance
Her most recent project, entitled «Liquid Connections», evolves over several exhibitions and includes the production of a film as well as a spatial installation and a live performance. The starting point of the entire project is a dense, poetic text collage of scientific sources, speculative literature and pop culture references. Therein the artist explores the mutual relationships and connections between the element of water and the human body. The origin of our being is addressed as well as the threat to our existence caused by climate change. Lena Maria Thüring is inspired by the biologist and author Donna Haraway, who writes about the potential of the transformation of species, as well as by the cultural theorist and author Astrida Neimanis, who coined the terms bodies of water and hydrofeminism. This emphasises a radical collectivity in which we, as watery bodies, are connected to the water planet Earth through a fluid continuum.
The second part of the project «Liquid Connections, Part II: Water, Other», on view at the Coalmine, focuses on the performance with the performers Zainab Lascandri and Lucia Gugerli. It will take place four times during the duration of the exhibition. The exhibition space becomes both an installation and a stage: a kind of underwater world with a splashing fountain and crescent-shaped elements made of chrome steel that simultaneously suggest wave movements and relics of civilisation and are surrounded by slender vases and round objects made of ceramic. The windows are masked with a blue film, like the one used on film sets, and there are blue fluorescent tubes on the floor. Meanwhile, the exhibition floor in the back room is completely covered with sand and there are two black fabric costumes hanging from the ceiling and hats with long wavy tulle veils on the wall. The performers vitalise this blue-lit world through amorphous costumes, Sprechgesang and dance. The Sprechgesang is both an accusation and an invocation and it evokes the biological, cultural and historical significance and evolution of living matter – from the first cyanobacteria living in water to the development of the human organism up to the possibility of a return to the sea as hybrid identities. Where do we come from and where are we heading in the age of the Anthropocene? Lena Maria Thüring negotiates in sensual and clear words and images that in times of climate change we have to rethink our relationships with others in order to find more ecological and equitable forms of living together. In her text, the rise in sea levels due to global warming becomes a speculative vision of a return to the water and considers the possibility of human transformation towards a «multispecies» that can better meet the challenges of the future.
Annette Amberg, Coalmine, Winterthur, CH
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LIQUID CONNECTIONS / 2021 – Performance
Ihr aktuellstes Projekt mit dem Titel Liquid Connections verändert sich über mehrere Ausstellungen hinweg und bezieht neben der Produktion eines Films auch eine Rauminstallation und eine Live-Performance mit ein. Grundlage des gesamten Projekts ist eine dichte, poetische Textcollage aus wissenschaftlichen Quellen, spekulativer Literatur und popkulturellen Referenzen. Darin setzt sich die Künstlerin mit den wechselseitigen Beziehungen und Verbindungen zwischen dem Element Wasser und dem menschlichen Körper auseinander. Der Ursprung unseres Seins wird ebenso angesprochen wie die Gefährdung unserer Existenz durch den Klimawandel. Inspiration waren neben der Biologin und Autorin Donna Haraway, die unter anderem über das Potential der Transformation der Arten schreibt, auch die Kulturtheoretikerin und Autorin Astrida Neimanis. Sie prägte die Begriffe der ”bodies of water“ und des Hydrofeminismus. Dieser betont eine radikale Kollektivität, in der wir als wässrige Körper (Erwachsene bestehen zu 70% aus Wasser) mit dem Wasserplaneten Erde durch ein flüssiges Kontinuum verbunden sind.
In der Coalmine ist der zweite Teil des Projekts Liquid Connections, Part II: Water, Other zu sehen, bei dem die Live-Performance mit den Performerinnen Zainab Lascandri und Lucia Gugerli im Fokus steht. Sie wird während der Ausstellungsdauer vier Mal stattfinden. Der Ausstellungsraum ist gleichzeitig Installation und Bühne: Eine Art Unterwasserwelt mit plätscherndem Brunnen und sichelförmigen Elementen aus Chromstahl, die gleichzeitig Wellenbewegungen und Zivilisationsrelikte suggerieren und umgeben sind von schlanken Vasen und runden Objekten aus Keramik. Die Fenster sind mit blauer Folie abgehängt, wie sie auf Filmsets verwendet wird, und am Boden liegen blaue Leuchtstoffröhren. Derweil ist der Ausstellungsboden im hinteren Raum vollständig mit Sand bedeckt und es hängen zwei schwarze Kostüme aus Stoff von der Decke sowie Hüte mit langen gewellten Tüllschleiern an der Wand. Die Performerinnen aktivieren diese in blaues Licht getauchte Welt mittels amorpher Kostüme, Sprechgesang und Tanz. Der Sprechgesang ist Anklage und Aufruf zugleich und er evoziert die biologische, kulturelle und historische Bedeutung und Evolution von belebter Materie – von den ersten Cyanobakterien im Wasser über die Entwicklung des menschlichen Organismus bis hin zur Möglichkeit einer Rückkehr ins Meer als hybride Identitäten. Woher kommen wir und wohin bewegen wir uns im Zeitalter des Anthropozäns? Lena Maria Thüring verhandelt in sinnlichen und klaren Worten und Bildern, dass wir in Zeiten des Klimawandels unsere Beziehungen mit Anderen überdenken müssen, um zu ökologischeren und gerechteren Formen des Zusammenlebens zu finden. Der Anstieg des Meeresspiegels aufgrund der Klimaerwärmung wird in ihrem Text zur spekulativen Vision einer Rückkehr ins Wasser und verhandelt die Möglichkeit der Transformation des Menschen hin zu einer ”Multispecies“, die den Herausforderungen der Zukunft besser begegnen kann.
Annette Amberg, Coalmine, Winterthur, CH
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Credits: Installationview / Performance, Coalmine, Winterthur, CH, © Jiri Makovec
Concept: Lena Maria Thüring
Vocals, Dance: Zainab Lascandri
Dance: Lucia Gugerli
Editor: Quinn Latimer
Oeil éxterieur: Malika Fankha
Costumes: Lena Maria Thüring mit Mirjam Plattner
Sculptural works / production: Lena Maria Thüring, Studio Pfisterer
Music & sound design, mixing: Fred Herrmann mit Lena Maria Thüring
Production: Rosa Wolf, Lena Maria Thüring / Alice Wilke, BS, CH
Special thanks from the artist to:
Meret Aebersold, Ahmed Allet, Nora-Swantje Almes, Annette Amberg, Soraija Baumgartner, Christof Bieli, Anna Dippert, Malika Fankha, Filter4, FTK Filmtechniker Kollektiv, Lucia Gugerli, Chris Handberg, Fred Herrmann, Oliver Herzog, Carlotta Holy-Steinemann, Institut Kunst Gender Natur Basel, Camille Jamet, Zainab Lascandri, Aline László, Quinn Latimer, Helve Leal, Noemi Mathis, Ursula Meier, Alexandra Navratil, Mirjam Plattner, Franziska Schröder, Studio Pfisterer, Raymond Taudin Chabot, Verena Thüring, Tweaklab, Kristen Vermilyea, videokunst.ch, Alice Wilke, Rosa Wolf.
This project was generously supported by:
Pro Helvetia, Schweizer Kulturstiftung
Fachausschuss Film und Medienkunst BS/BL
Ernst Göhner Stiftung
Fachstelle Kultur Kanton Zürich
Erbprozent Kultur
Erna und Curt Burgauer Stiftung
Ernst und Olga Gubler-Hablützel Stiftung
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Credits: Installationview / Performance, Coalmine, Winterthur, CH, © Jiri Makovec
Konzept: Lena Maria Thüring
Vocals, Tanz: Zainab Lascandri
Tanz: Lucia Gugerli
Lektorat: Quinn Latimer
Oeil éxterieur: Malika Fankha
Kostüme: Lena Maria Thüring mit Mirjam Plattner
Skulpturale Werke / Produktion: Lena Maria Thüring, Studio Pfisterer, Kunstproduktion
Musik & Sounddesign, Mischung: Fred Herrmann mit Lena Maria Thüring
Produktion: Rosa Wolf, Lena Maria Thüring / Alice Wilke, BS, CH
Spezieller Dank der Künstlerin an:
Meret Aebersold, Ahmed Allet, Nora-Swantje Almes, Annette Amberg, Soraija Baumgartner, Christof Bieli, Anna Dippert, Malika Fankha, Filter4, FTK Filmtechniker Kollektiv, Lucia Gugerli, Chris Handberg, Fred Herrmann, Oliver Herzog, Carlotta Holy-Steinemann, Institut Kunst Gender Natur Basel, Camille Jamet, Zainab Lascandri, Aline László, Quinn Latimer, Helve Leal, Noemi Mathis, Ursula Meier, Alexandra Navratil, Mirjam Plattner, Franziska Schröder, Studio Pfisterer, Raymond Taudin Chabot, Verena Thüring, Tweaklab, Kristen Vermilyea, videokunst.ch, Alice Wilke, Rosa Wolf.
Dieses Projekt wurde grosszügig unterstützt von:
Pro Helvetia, Schweizer Kulturstiftung
Fachausschuss Film und Medienkunst BS/BL
Ernst Göhner Stiftung
Fachstelle Kultur Kanton Zürich
Erbprozent Kultur
Erna und Curt Burgauer Stiftung
Ernst und Olga Gubler-Hablützel Stiftung