LIQUID CONNECTIONS / 2021

Video installation 4K, 16:9, color, sound, English, 15:43min,
glazed ceramics, crescent shaped elements made of chrome steel, various dimensions

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LIQUID CONNECTIONS / 2021

«Liquid Connections» is a project, that has evolved over several exhibitions, culminating with a video installation and display of recent sculptures. It introduces a setting, which oscillates between the strange and the familiar. The core of the video, in all its iterations, is a dense, poetic text collage; a science-fiction siren’s song of salt, sex, deep-time, life cycles and multispecies thinking. The main protagonist is water, the conductive, generative brine that connects us all. Fluids, both amniotic and fluvial, oceanic and cytoplasmic, flowing, oozing, dripping through the story of life on earth. For «we are all bodies of water» dissolving into each other, an amorphous liquid subjectivity that links us to those «primeval amniotic waters gestating us all». These quotes are from Thüring’s prose-poem; a «prose-poem» is itself an aberration of genre, anoverflow, a transgressive form that deploys thought-rhymes. Thus, images overlap and intertwine with one another, in a «womb of words, womb of worlds».

The text takes in fragments from earth science studies and climate change research, alongside founding works of feminist science fiction (such as Octavia Butler, Ursula K. Le Guin) and gender theory (such as Donna Harraway, Astrida Neimanis). All of which is interspersed with infectious refrains from pop songs. These are then delivered with the delirious thrust of a creation myth over a roiling baseline. The video was filmed in a historic filtration plant and features two tentacular figures, like apparitions from the deep. It evokes a hydro-feminist world – an innovative posthuman feminist phenomenology, developed by Astrida Neimanis – which extends into the gallery space with crescent-shaped elements, that suggest wave movements and a scattered reef of glandular ceramic vessels. All of which is bathed in blue light, in tribute to cyanobacteria, the marine life-form intrinsic to biogeochemical cycles. In Donna Harraway’s words «some of the best thinking is done as storytelling», fictions have consequences for how we read ourselves into the world we inhabit, a sentiment delivered here with rapturous vehemence.

Leila Peacock, Zürich, CH

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LIQUID CONNECTIONS / 2021

Liquid Connections ist ein Projekt, das sich über mehrere Ausstellungen entwickelt hat und hier in der Galerie mit einer Videoinstallation und neuen Skulpturen seinen Höhepunkt findet. Die Elemente verbinden sich zu einer schillernd fremdartigen und zugleich vertrauten Umgebung. Der Kern des Videos in all seinen Fassungen ist eine dichte, poetische Textcollage, ein Science-Fiction-Sirenengesang von Salz, Sex, Urzeiten, Lebenszyklen und einem Denken über die Grenzen unserer Art hinaus. Im Zentrum steht das Wasser, die leitfähige, generative Brühe, die uns alle miteinander verbindet. Flüssigkeiten, sowohl amniotische als auch fluviale, ozeanische und zytoplasmatische, fliessen, sickern, tropfen durch die Geschichte des Lebens auf der Erde. Denn wir sind alle Wasserkörper (“we are all bodies of water”), die sich ineinander auflösen, eine amorphe, fliessende Subjektivität, die uns mit jenen amniotischen Urwässern, die uns alle erschaffen haben („primeval amniotic waters gestating us all“), verbindet. Die Zitate stammen aus Thürings Prosa-Gedicht, einer Form, die selbst bereits eine Abweichung von der Gattung ist, ein Überfliessen, eine transgressive Form, in der Gedanken sich aufeinander reimen. So überlagern und verflechten die Bilder sich in einem Schoss der Worte, Schoss der Welten (“womb of words, womb of worlds”).

In den Text fliessen Fragmente aus der Geowissenschaft und der Forschung zum Klimawandel ebenso ein wie grundlegende Werke der feministischen Science Fiction (von Octavia Butler Ursula K. Le Guin) und der Gendertheorie (darunter von Donna Haraway und Astrida Neimanis). Ansteckende, einprägsame Refrains aus Popsongs ergeben eine Textcollage, die mit dem delirierenden Schwung eines Schöpfungsmythos über einer wogenden Basslinie vorgetragen wird. Das Video wurde in einer ehemaligen Langsamfilter-Anlage gedreht und zeigt zwei  tentakelartige Figuren, die wie Erscheinungen aus der Tiefe wirken. Es evoziert eine hydrofeministische Welt – eine innovative posthumane feministische Phänomenologie, wie sie von Neimanis entwickelt wurde –, die sich im Galerieraum in halbmondförmigen, Wellenbewegungen und ein verstreutes Riff aus drüsenartigen Keramikgefässen andeutenden Elementen fortsetzt. Das Ganze ist in blaues Licht getaucht, eine Hommage an die Cyanobakterien, Meereslebewesen, die in bio-geo-chemischen Zyklen eine entscheidende Rolle spielen. Wie Donna Haraway bemerkte, ist das Erzählen von Geschichten eine wichtige Form gerade des klügsten Denkens: Fiktionen prägen die Art und Weise, wie wir uns in die Welt, die wir bewohnen, hineinlesen – eine Überzeugung, die hier mit schwärmerischer Vehemenz vermittelt wird.

Leila Peacock, Zürich, CH

 

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Credits: Installationview, Galerie Philipp Zollinger, Zurich, CH, © Conradin Frei

Concept: Lena Maria Thüring
Vocals, Dance: Zainab Lascandri
Dance: Lucia Gugerli
Editor: Quinn Latimer
Oeil éxterieur: Malika Fankha
Camera: Aline László, Carlotta Holy-Steinemann
Gaffer: Anna Dippert
Costumes: Lena Maria Thüring mit Mirjam Plattner
Sculptural works / production: Lena Maria Thüring, Studio Pfisterer
Hair & Make up: Helve Leal
Editing: Lena Maria Thüring, Zurich, CH
Color Grading: Patrischa Freuler, Zurich, CH
Music & sound design, mixing: Fred Herrmann mit Lena Maria Thüring
Production: Rosa Wolf, Lena Maria Thüring / Alice Wilke, BS, CH

Special thanks from the artist to:
Meret Aebersold, Ahmed Allet, Nora-Swantje Almes, Annette Amberg, Soraija Baumgartner, Christof Bieli, Anna Dippert, Malika Fankha, Filter4, FTK Filmtechniker Kollektiv, Lucia Gugerli, Chris Handberg, Fred Herrmann, Oliver Herzog, Carlotta Holy-Steinemann, Institut Kunst Gender Natur Basel, Camille Jamet, Zainab Lascandri, Aline László, Quinn Latimer, Helve Leal, Noemi Mathis, Ursula Meier, Alexandra Navratil, Mirjam Plattner, Franziska Schröder, Studio Pfisterer, Raymond Taudin Chabot, Verena Thüring, Tweaklab, Kristen Vermilyea, videokunst.ch, Alice Wilke, Rosa Wolf.

This project was generously supported by:
Pro Helvetia, Schweizer Kulturstiftung
Fachausschuss Film und Medienkunst BS/BL
Ernst Göhner Stiftung
Fachstelle Kultur Kanton Zürich
Erbprozent Kultur
Erna und Curt Burgauer Stiftung
Ernst und Olga Gubler-Hablützel Stiftung

 

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Credits: Installationsansicht, Galerie Philipp Zollinger, Zurich, CH, © Conradin Frei

Konzept: Lena Maria Thüring
Vocals, Tanz: Zainab Lascandri
Tanz: Lucia Gugerli
Lektorat: Quinn Latimer
Oeil éxterieur: Malika Fankha
Kamera: Aline László, Carlotta Holy-Steinemann
Licht: Anna Dippert
Kostüme: Lena Maria Thüring mit Mirjam Plattner
Skulpturale Werke / Produktion: Lena Maria Thüring, Studio Pfisterer, Kunstproduktion
Hair & Make up: Helve Leal
Musik & Sounddesign, Mischung: Fred Herrmann mit Lena Maria Thüring
Produktion: Rosa Wolf, Lena Maria Thüring / Alice Wilke, BS, CH

Spezieller Dank der Künstlerin an:
Meret Aebersold, Ahmed Allet, Nora-Swantje Almes, Annette Amberg, Soraija Baumgartner, Christof Bieli, Anna Dippert, Malika Fankha, Filter4, FTK Filmtechniker Kollektiv, Lucia Gugerli, Chris Handberg, Fred Herrmann, Oliver Herzog, Carlotta Holy-Steinemann, Institut Kunst Gender Natur Basel, Camille Jamet, Zainab Lascandri, Aline László, Quinn Latimer, Helve Leal, Noemi Mathis, Ursula Meier, Alexandra Navratil, Mirjam Plattner, Franziska Schröder, Studio Pfisterer, Raymond Taudin Chabot, Verena Thüring, Tweaklab, Kristen Vermilyea, videokunst.ch, Alice Wilke, Rosa Wolf.

Dieses Projekt wurde grosszügig unterstützt von:
Pro Helvetia, Schweizer Kulturstiftung
Fachausschuss Film und Medienkunst BS/BL
Ernst Göhner Stiftung
Fachstelle Kultur Kanton Zürich
Erbprozent Kultur
Erna und Curt Burgauer Stiftung
Ernst und Olga Gubler-Hablützel Stiftung